Julkaistu Jätä kommentti

Tiedote 17.2.2022

VK-Kustannuksen asiakastiedote 17.2.2022:

Kuten olemme aiemmin 9.2.2022 ja 11.2.2022 tiedottaneet olemme saaneet viime aikoina saaneet lukuisia yhteydenottoja koskien Porvoon Kirjakeskuksen kautta tulevaa laskutusta, sekä heidän käyttämäänsä Webshop as a Service WaaS Oy:n jälkiperintää. Selvitystyötä on tehty lakimiehemme avulla ja se jatkuu edelleen. Haluamme antaa kaiken avun asiakkaillemme asian hoitamisessa.

Kuten olemme viime päivinä saaneet lukea, koskevat kyseiset laskut useita Porvoon Kirjakeskukselta laskunsa saaneita yritysasiakkaita. Vastaavia tapauksia on tullut julkisuuteen ja useat kirja-alan toimijat (joukossa kustantamoita, kirjakauppoja) kärsivät nyt samasta ongelmasta ja työskentelevät sen ratkaisemiseksi. Koska kyseisiä laskuja on mennyt myös VK-Kustannuksen asiakkaille, käyttää myös VK-Kustannus Oy käyttää kaiken tarmonsa asian selvittämiseen.

Lukemiemme tiedotteiden mukaan kyseisiä laskuja on mennyt myös kirja-alan toimijoille, ei siis pelkästään kirjan tilaajille. Näitä tiedotteita voi halutessaan lukea netistä ja jokainen kirja-alan toimija tiedottaa tai jättää tiedottamatta asiasta parhaaksi katsoman tapansa mukaan. Me VK-Kustannuksella olemme ottaneet sen linjan, että tiedotamme ja neuvomme asiakkaitamme parhaan tietomme mukaan. Meitä VK-Kustannuksella harmittaakin eniten niiden asiakkaidemme puolesta, jotka ovat kyseisen laskun saaneet.

Kyseisten laskujen lähettäjä ei ole VK-Kustannus Oy, vaan Porvoon Kirjakeskus/ Webshop as a Service WaaS Oy. Olemme reklamoineet jo aikaisessa vaiheessa asian tultua tietoomme asiasta logistiikkayhtiö Porvoon Kirjakeskus Oy:lle kirjallisesti, joka on kuitannut reklamaatiomme vastaanotetuksi.

Suomen Yrittäjät on julkaissut asiasta tiedotteen, jonka voi lukea osoitteesta https://www.yrittajat.fi/uutiset/laskuun-merkitty-vakiokorvaus-suututtaa-asiantuntija-kertoo-missa-tapauksessa-sita-ei-tarvitse-maksaa/

Myös Suomen Fysioterapeuttien julkaisema tiedote asiasta löytyy osoitteesta: https://www.suomenfysioterapeutit.fi/ajankohtaista/saitko-aiheettoman-perintakirjeen-waas-oylta/

Haluamme vielä korostaa, että:

-VK-Kustannus Oy on tehnyt sopimuksen Porvoon Kirjakeskus Oy:n kanssa, ei Webshop as a Service WaaS Oy:n kanssa.

-VK-Kustannus Oy ei ole ollut tietoinen kyseisestä perintämenetelmästä, eikä ole pyytänyt mitään tahoa suorittamaan edellä kuvattua perintätoimea.

-kyseessä olevien yritysten toiminta ei ole VK-Kustannus Oy:n arvojen mukaista toimintaa.

-teemme koko ajan yhteistyötä lakimiehemme, AVI:n, sekä muiden asian selvittelyssä apuna olevien tahojen kanssa.

Kannustamme teitä asiakkaita, joita asia koskee, olemaan yhteydessä omaan jäsenjärjestöön tai esim. Suomen Yrittäjiin. Toivomme myös, että olette yhteydessä meihin, pasi.kokkonen@vk-kustannus.com tai 044 575 1012.

Kiitos teille asiakkaille, olette mahtavasti osoittaneet tukenne asian tiimoilta meille ja antaneet kannustavia kommentteja. Toivomme asian ratkeavan pian ja tiedotamme taas lisää, kun saamme asiasta lisätietoja.

VK-Kustannuksen puolesta,

Pasi Kokkonen

pasi.kokkonen@vk-kustannus.com 044 575 1012

Tiedote 11.2.

Hyvät asiakkaamme,

olemme saaneet viimeisen kahden vuorokauden aikana lukuisia yhteydenottoja koskien Porvoon Kirjakeskuksen kautta tulevaa laskutusta, sekä heidän käyttämäänsä Webshop as a Service WaaS Oy:n jälkiperintää. Selvitystyötä on tehty lakimiehemme avulla ja se jatkuu edelleen. Haluamme antaa kaiken avun asiakkaillemme asian hoitamisessa.

VK-Kustannus Oy on ostanut Porvoon Kirjakeskus Oy nimiseltä yritykseltä tuotteisiinsa liittyvää logistiikkapalvelua. Porvoon Kirjakeskuksessa sijaitsee päävarastomme, ja sieltä tapahtuu pääsääntöisesti kirjojen lähetys, sekä osa laskutuksestamme.

Yrityksemme myynti tapahtuu verkkokaupan, myyntitapahtumien ja puhelinmyynnin kautta. Tapahtumamyynnit, esim. kouluilla ja koulutuksissa laskutamme pääsääntöisesti itse Ropo Capital Oy:n laskutuspalvelun kautta. Ropo Capitalin kautta tuleva laskutus ei liity tähän, selvityksen alla olevaan laskutukseen mitenkään.

Tällä hetkellä selvityksen alla olevat laskut on laskuttanut Porvoon Kirjakeskus Oy. Yhteistyö VK-Kustannuksen ja Porvoon Kirjakeskus Oy:n välillä on ollut voimassa alkaen vuodesta 2018. Nyt, parin päivän aikana on tullut ilmi, että Porvoon Kirjakeskus Oy on siirtänyt perinnän Webshop as a Service WaaS Oy (2472531-3) nimiselle yritykselle, jonka toiminta on aiheuttanut kohtuuttomia perintäkustannuksia asiakkaillemme. Webshop as a Service WaaS Oy:n lähettämissä laskuissa muutamien senttien viivästyskulut ovat kasvaneet huomattavan suuriksi maksuiksi viivästyskorkojen ja maksulle kohdistetun vakiokorvauksen takia.

Tilanteesta johtuen laskutamme toistaiseksi itse kaikki tulevat myynnit käytössämme olevan laskutuspalvelun kautta.

Haluamme vielä korostaa, että

• VK-Kustannus Oy on tehnyt sopimuksen Porvoon Kirjakeskus Oy:n kanssa, ei Webshop as a Service WaaS Oy:n kanssa.
  • VK-Kustannus Oy ei ole ollut tietoinen kyseisestä perintämenetelmästä, eikä ole pyytänyt mitään tahoa suorittamaan edellä kuvattua perintätoimea.
  • kyseessä olevien yritysten toiminta ei ole VK-Kustannus Oy:n arvojen mukaista toimintaa.
  • teemme koko ajan yhteistyötä lakimiehemme, AVI:n, sekä muiden asian selvittelyssä apuna olevien tahojen kanssa.

Kannustamme teitä asiakkaita, joita asia koskee, olemaan yhteydessä omaan jäsenjärjestöön tai esim. Suomen Yrittäjiin. Toivomme myös, että olette yhteydessä meihin, pasi.kokkonen@vk-kustannus.com tai 044 575 1012.

Lopuksi haluamme kiittää teitä kaikkia ihania asiakkaita yhteistyöstä tämän haastavan asian osalta. Yhdessä olemme vahvempia!

VK-Kustannuksen puolesta,

Pasi Kokkonen

Tiedote 9.2.

Hei arvoisat asiakkaat,

Olemme saaneet viimeisen vuorokauden aikana lukuisia yhteydenottoja asiakkailtamme koskien laskutusta, jonka tiimoilta olemme olleet koko päivän asian kimpussa. Asia on järkyttänyt meitä VK-Kustannuksella ja sympatiamme, halumme ja tarmomme keskittyy nyt asian selvittämiseen.

VK-Kustannus Oy on ostanut Porvoon Kirjakeskus Oy nimiseltä yritykseltä tuotteisiinsa liittyvää logistiikkapalvelua. Porvoon Kirjakeskus Oy:n nettisivuilla he kuvaavat yritystään seuraavasti: ”Porvoon Kirjakeskus on yrityksesi logistiikkakumppani. Voit ulkoistaa meille joko yksittäisen toiminnon tai halutessasi koko toimitusketjun. Olemme suomalainen perheyritys, jonka arvoja ovat asiakaslähtöisyys ja yhteistyö, laadukkuus, vastuullisuus sekä rohkeus.”

Yhteistyö VK-Kustannuksen ja Porvoon Kirjakeskus Oy:n välillä on ollut voimassa vuosia. Porvoon Kirjakeskus Oy on myös laskuttanut asiakkaita. Nyt on kuitenkin tullut ilmi, että Porvoon Kirjakeskus Oy on hiljattain ulkoistanut laskutuksen/perinnän Webshop as a Service WaaS Oy (2472531-3) nimiselle yritykselle.

Korostamme, että VK-Kustannus Oy on tehnyt sopimuksen Porvoon Kirjakeskus Oy:n kanssa, ei Webshop as a Service WaaS Oy:n kanssa.

Meille tieto asiasta on tullut eilen 8.2.2022 alkaen, kun olemme saaneet asiakkailta yhteydenottoja. On käynyt ilmi, että useita asiakkaitemme on nyt lähestytty Webshop as a Service WaaS Oy:n toimesta koskien laskuja ja niihin liittyneitä myöhästymisiä. Kyseisissä Webshop as a Service WaaS Oy:n lähettämissä laskuissa muutamien senttien viivästyskulut ovat kasvaneet huomattavan suuriksi erinäisten viivästyskorkojen ja maksulle kohdistuneesta vakiokorvauksesta johtuen.

Haluamme ilmoittaa, että VK-Kustannus Oy:

1. Ei ole ollut tietoinen kyseisestä laskutusmenetelmästä
  2. VK-Kustannus Oy ei ole pyytänyt mitään tahoa suorittamaan edellä kuvattua perintätoimea
  3. Olemme yllättyneitä ja järkyttyneitä siitä, että tällainen toiminta on mahdollista
  4. Olemme aloittaneet asian selvittämisen juristin, aluehallintoviraston (AVI) ym. toimijoiden kanssa
  5. Teemme kaikkemme, jotta asia selviää mahdollisimman pian.

Pyrimme selvittämään asian kokonaisuudessaan mahdollisimman pian ja tiedotamme asiasta. Te, uskolliset asiakkaamme olette yrityksemme tärkein motivaation lähde ja voimavara, olemme puolellanne asiassa. Haluamme ilmoittaa, että teemme kaikkemme VK-Kustannuksen puolella, että asia selviää mahdollisimman pian.